Stichting Hella Kroon

Over Hella Kroon "... velen hebben van haar geleerd"

Geschreven door Geppie Bootsma

Hella heeft haar werk altijd met veel inzet en enthousiasme gedaan. Ik ben Geppie Bootsma en ik spreek namens de Talengroep, waar Hella de laatste jaren van haar leven aan heeft meegewerkt.

In 2005 heeft Hella de overstap gemaakt van het MCO naar APS. Maar daarvoor had ik haar al leren kennen, toen ze als schoolleider van het Montessori College Oost samen met een achttal docenten naar een studiedag kwam over taal in de vakken. Ik ontmoette haar voor het eerst en werd meteen getroffen door haar bevlogen en enthousiaste manier van praten over het onderwerp taal in het onderwijs en de manier waarop ze met haar collega’s het gesprek voerde over hoe het dan op het MCO vorm zou moeten krijgen. Dus toen ze de overstap maakt naar APS, vond ik het meteen een goed idee dat ze mee ging doen in onze talengroep. En daarmee is een fijne, goede samenwerking begonnen.

In 2016 hield APS op te bestaan. We zijn als collega’s verder gaan werken als zzp’er in De talengroep. We hebben daartoe allemaal een website moeten maken en op haar website zegt Hella over zichzelf:

‘Het onderwijs zit in mijn bloed. De studie Nederlands was voor mij de manier om het leraarschap op een eigen en creatieve manier te gaan vervullen. Ik heb meer dan twintig jaar les gegeven in het voortgezet montessorionderwijs. Daarbij ben ik ook 13 jaar schoolleider geweest, op mavo-havo- vwo en op vmbo met ISK. Die ervaring bracht ik in toen ik als trainer en adviseur bij APS ging werken. Dat heb ik meer dan tien jaar gedaan: bovenschoolse studiedagen voor docenten, scholing verzorgen en ontwikkeling begeleiden in vo en mbo, informatiemateriaal voor docenten maken als de Spellingskaart en publicaties als Lezen van 1F naar 4F en Schrijven van 1F naar 4F.’

Een kenmerk van Hella is zorgvuldigheid: geen ppt met spelfouten of slordige leertekens; teksten van artikelen en andere publicaties wist ze als geen ander te redigeren. Toen we starten als de Talengroep zorgde ze ervoor dat we een logo hadden en dat we mapjes hadden om materiaal voor deelnemers in te doen. Ze wilde dat we daarmee een goede uitstraling hadden en herkenbaar zouden zijn. Uitstraling en uiterlijk waren belangrijk voor haar. Zelf zag er altijd keurig uit. Ze verzorgde zichzelf goed. Mooie kleren, bijpassende schoenen en bijpassende make up. Een prachtige, verzorgde vrouw.

Een ander kenmerk van Hella in haar werk is het feit dat ze ondernemend was. Een typerende uitspraak van haar is: Ik ben de dochter van een banketbakker. Als er morgen 1000 taartjes moeten komen, dan komen er 1000 taartjes. Heel fijn om zo te werken. Je kon er altijd op vertrouwen dat het in orde kwam. Afspraak is afspraak. En geleverd moet er worden.

Als derde kenmerk noem ik haar creativiteit. We hebben bij APS en in de Talengroep veel ontwikkeld op het gebied van lezen en schrijven. Niet blijven hangen in wat er al is, nieuwe elementen toevoegen aan de goede die je hebt, het kan niet als je niet buiten de kaders kan denken. Ook dat maakte het werken met Hella bijzonder inspirerend.

Hella was naast een professionele trainer/adviseur ook een levensgenieter: na een studiedag een glaasje witte wijn, heel gezellige hotels als we naar Brugge, Gent of Brussel gingen voor bijeenkomsten van Het Schoolvak Nederlands; lekker eten in goede restaurants. Onze persoonlijke vriendschap is versterkt doordat we elkaar konden vinden in gezamenlijke interesses en dingen die we graag deden. Zo ontmoetten we elkaar graag in de kerstvakantie op Texel. Afgelopen december belde ze me en zei dat ze wel zin had om te komen en dat ze zelf wel weer in de auto kon rijden. Het waren fantastische dagen ondanks dat ze niet meer alles kon wat ze wilde kunnen. Dit vind ik tekenend voor Hella: gericht zijn op wat ze wel kon en naar buiten willen wanneer het maar kon. In de 13 jaar dat we hebben samengewerkt is Hella me heel dierbaar geworden.

Dat zij niet alleen van betekenis was voor ons als collega’s, blijkt ook uit reacties die wij hebben ontvangen van mensen met wie zij heeft samengewerkt of die een training bij haar hebben gevolgd. Ik noem enkele daarvan, omdat ze veelzeggend zijn:

De inbreng van Hella was altijd bijzonder, deskundig en creatief. Een mooi mens.

Zo’n sterke vrouw en ondanks alles gaat ze toch maar door en blijft ze positief. Hella, wat een vrouw, wat een vakvrouw en vooral wat een voorbeeld voor iedereen. Wat er ook gebeurt, het leven is altijd de moeite waard om voor te gaan. Dat liet zij op een niet te volgen wijze iedere keer opnieuw zien. Het kan niet anders dan dat ze een voorbeeld voor veel vakgenoten zal blijven.

Velen hebben van haar geleerd en daarom eindig ik met het gedicht In memoriam van Hanny Michaelis

In memoriam

Meen niet dat zij gestorven is-
over de velden rijst haar schim
ten voeten uit tegen de kim,
ontheven aan de duisternis. Zie
hoe zij aan de einder brandt,
een ranke, smetteloze vlam die
lichtend aan de as ontkwam,
gelouterd en onaangerand.
Liefelijker dan een bloesemblad
dat geurend aan zijn knop
ontviel, ademt haar wezen door
de ziel van hen die zij heeft
liefgehad. En in de diepten van
hun hart, uit doolhoven van
leed ontward, weerspiegelt zich
haar beeltenis. Meen niet dat zij gestorven is.

CV Hella Kroon

• 2016-2018 Senior adviseur bij De Talengroep en Netwerk Onderwijsadvsieurs