Stichting Hella Kroon

Beleidsplan 2023-2028

Stichting Hella Kroon is statutair gevestigd in Amsterdam.
Het bezoek adres is:
Nassaustraat 6
3583XE Utrecht
e-mailadres: semkroon89@gmail.com
Fiscaalnummer: 858899279

Aanleiding

Mevrouw Hella Kroon heeft voor haar overlijden op 8 Jul 2018 kenbaar gemaakt een deel van haar financiële middelen oa bestaande uit huurinkomsten uit onroerend goed ten goede te laten komen aan instellingen en natuurlijke personen zoals verwoord in de stichting.

Doelstelling van de stichting Hella Kroon.

• De stichting heeft tot doel om :
  • 1 . Het verlenen van financiële bijdrage, waaronder het verstrekken van beurzen, ten behoeve van projecten op het gebied van kunst en cultuur, educatie, gezondheidszorg en het ondersteunen van vluchtelingen in Nederland en Derde Wereldlanden.
  • 2. Het steunen van andere algemeen nut beogende instellingen in Nederland en daarbuiten.

De stichting heeft geen winstoogmerk en dient uitsluitend of nagenoeg uitsluitend het algemeen belang.

Wijze van werving gelden.

Het vermogen van de stichting wordt gevormd door subsidiegelden, sponsorgelden, giften, donaties, legaten, erfstellingen en hetgeen op andere wijze wordt verkregen.

Beheer van het vermogen

Stichting Hella Kroon heeft een bestuur dat verantwoordelijk is voor het beheer van het vermogen. Het bestuur van de stichting bestaat uit drie personen, te weten een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Voorzitter is de heer S. Kroon, woonachtig aan de Nassaustraat 6, 3583XE Utrecht. Secretaris is mevrouw I.A. Jongsma, woonachtig aan de Singel 109 S, 1012 VG te Amsterdam. Penningmeester is de heer A.R. Sipkens, woonachtig Vierwindenstraat 225, 1013 CW Amsterdam.

Vergoeding van bestuursleden

De leden van het bestuur ontvangen geen vergoeding voor hun bestuurswerkzaamheden dan een vergoeding voor gemaakte onkosten en een niet-bovenmatig vacatiegeld. Statutair is geregeld dat een ander natuurlijk persoon noch een rechtspersoon kan beschikken over het vermogen van de instelling als ware het eigen vermogen. In de dagelijkse praktijk is sprake van een duidelijke functiescheiding en handelingsbevoegdheden.

Activiteiten van het bestuur

Het bestuur komt minimaal 1x per jaar samen voor de bestuursvergadering. Hiervan worden notulen opgemaakt, welk in de eerstvolgende vergadering door het bestuur worden vastgesteld en ondertekend door de voorzitter en degene die de notulen heeft opgetekend.

• Onder verantwoordelijkheid van het bestuur worden de volgende taken verricht:
  • + het besturen van de stichting
  • + te besluiten om overeenkomsten aan te gaan tot verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen en om overeenkomsten aan te gaan tot waarbij de stichting zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt.

Het bestuur is verantwoordelijk voor een gezond financieel beleid.

De taken die hier bij horen zijn onder meer:
  • Jaarlijks een begroting opstellen;
  • Jaarlijks een jaarrekening vaststellen en goedkeuren;
  • Beheren van gelden;
  • Besteden van gelden en het creëeren van voorzieningen.

Besteding van het Vermogen.

Het vermogen wordt besteed conform de doelstellingen van stichting Hella Kroon.

• + De inkomsten van de stichting worden in de eerste plaats gebruikt om de uitgaven te compenseren.
  • + De stichting heeft niet de doelstelling om winst te maken. Wel wil zij een gezonde buffer aanhouden om tegenvallende inkomsten op te kunnen vangen. Daarnaast wordt dit gereserveerd om nieuwe activiteiten te financieren.